Măsurarea eficienței unei campanii online
Unul din motivele pentru care multe companii sunt sceptice în privința promovarii online este că nu pot masura eficiența campaniilor derulate în acest mediu.
Nimic mai gresit, ROI-ul poate fi masurat, doar că trebuie stabiliți dinainte indicii pe care vreți să îi verificați pe parcurs și scopul campaniei: notorietate pentru un anumit produs, branding, vânzari, construirea unei baze de date cu clienți potențiali etc.
Ce poți măsura într-o campanie online:
Numărul pe vizitatori unici care au ajuns pe site-ul tău;
Numărul de clicuri pe paginile de vânzare a produselor sau serviciilor tale;
Numărul de descarcari al unor materiale (carți electronice, broșuri);
Numărul de abonari la newsletter-ul companiei;
Numărul de like-uri și share-uri pe Facebook, numărul de retweeturi pe Twitter;
Numărul de linkuri apărute pe bloguri care vorbesc despre campania ta;
Numărul de vizualizari al unui spot video, dacă ai si materiale de acest gen în cadrul campaniei;
Numărul de emailuri primite prin formularul de contact de pe site-ul campaniei, dacă vinzi un produs sau serviciu pentru care sunt necesare detalii suplimentare;
Lista cu indicatori poate continua, dar ați prins ideea, campaniile online pot fi masurate. Avantajul campaniilor online, inclusiv a celor prin social media, este ca poti ajunge la clienții potențiali cu un cost mai mic decat al campaniilor offline și poți calcula randamentul unei campanii.
Să spunem că vreau să găsesc clienți pentru un program de gestiune și facturare cum ar fi Microshop. În mod normal ar trebui să îmi fac o campanie de promovare foarte nișata și costisitoare, prin cumpărarea unei baze de date cu adrese și trimiterea de broșuri de prezentare a programului catre firmele interesate de un soft de genul asta (direct mailing). Desigur, există și metode de promovare a unei afaceri cu cheltuilei mici sau chiar gratuit.
De exemplu prin Google Adwords costurile sunt infinit mai mici fața de o campanie de direct mailing . E suficient să realizez un site atractiv, să cumpăr afișări, să setez cuvintele cheie pentru care vreau să apară anunțul meu și acesta va apare imediat pe prima pagina a motorului de căutare, iar potențialii clienți mă vor contacta. Partea cea mai bună este că astfel ajung într-adevar la clienții care sunt interesați de un program de gestiune și facturare, în loc sa trimit plicuri în speranța că cineva va fi interesat, clienții mă caută ei pe mine.
Vreți să monitorizați activitatea utilizatorilor pe site si nu stiți de unde să începeți? Încercati Google Analytics, e gratuit. În plus, pentru a vedea ce discuta lumea despre brandul vostru, există suficiente tool-uri pe care le puteti încerca, tot gratuit.
Ideea e că pe internet aproape totul poate fi masurat, trebuie doar să stabiliti obiectivele campaniei înainte de începerea ei și indicii pe care ïi veți monitoriza. Să nu uit de faptul că atunci când vine vorba de campaniile online, ele pot fi modificate și îmbunatățite chiar și dupa ce au fost demarate, spre deosebire de o campanie de promovare prin mediile clasice (radio, TV, presa scrisă, panotaj stradal).